Can Bassa. Zoer&Velvet, alumnes de l'Institut Celestí Bellera i de l'escola Mestres Montaña.

Els artistes Zoer&Velvet, juntament amb els alumnes de l'Institut Celestí Bellera i de l'escola Mestres Montaña, van treballar el contingut que els artistes van donar forma en un mur de 35 metres al barri de Can Bassa.

El mes de novembre de 2017 l’edifici de 35 metres situat al carrer de Maria Aurèlia Capmany cantonada carrer Pallars, a Can Bassa, es va transformanr de la mà de Zoer&Velvet, dos artistes assessorats per Aryz.

Zoer&Velvet, juntament amb els alumnes de l'Institut Celestí Bellera i de l'escola Mestres Montaña, van treballar el contingut que els artistes han plasmata en el mur del barri de Can Bassa. Zoer&Velvet plantegen una obra que és el resultat de les seves interaccions amb el barri. Les sensacions i inputs rebuts durant la visita als alumnes de 5è de l’escola Mestres Montaña, el treball durant la visita guiada al barri a càrrec dels alumnes de francès de l’Institut Celestí Bellera, l’experiència de la castanyada a la plaça del centre cívic amb els membres de l’associació de veïns, el workshop amb els alumnes de batxillerat artístic del Bellera i tota la sèrie de feedbacks rebuts durant els seus primers dies al barri. 

La idea final s'ha obtingut d'un procés de disseny i selecció de més de 20 esbossos. Està formada per una composició de dos murs amb un element central (pati de llums exterior) i una base a la part inferior. A la part esquerra, trobem la imatge d’unes baquetes apilades, extretes d'una fotografia de l’aula de música de l'escola Mestres Montaña, d'una caixa amb instruments musicals. Objectes quotidians, nombrosos i que serveixen per a fer soroll. “Volem representar la gent del barri amb aquesta imatge. Percebem un barri alegre, ple de color i varietat, dinàmic, amigable i amb tarannà reivindicatiu.”

A la part dreta trobem un fragment d'una fotografia feta durant la vista a la fàbrica de a Ceràmica Cumella. Es tracta d’una sèrie d’elements ceràmics formats per gerros, amb una escala de colors més freda i amb una contrastada simplicitat i rectitud de formes en comparació amb el mur esquerre. Representa en aquest cas a la norma, la sobrietat, l'immobilisme o quelcom més ordenat, conservador i estàtic.

El contrast d'ambdues parets convida a deduir que la part esquerra pot incidir sobre la dreta si ho desitja, "tocant-la" i fent-la sonar. Així queda remarcat (si l'observador així ho vol o dedueix) l'esperit reivindicatiu i lluitador del veïnat de Can Bassa i dona forma de "relat" a l'obra més que no pas una sola imatge estàtica. Alhora queden clarament contrastades visualment dues actituds o caràcters complementaris mantenint la coherència compositiva de la façana sencera. S’ha evitat l’agressivitat de formes i/o imatges.

Tant important com ambdues parets és la part central de la façana (el pati de llums a cel obert amb les finestres dels habitatges de l'edifici). Tot i no ser pintada s'ha d'integrar també en la composició com a element de cohesió del conjunt i com a part dinàmica i canviant de l'obra. És l'element viu (amb gent que hi viu) i que rep la influència dels dos costats del mur. També se'n desprèn que l'edifici en si mateix, i el barri, conté una barreja del que representen ambdós costats del mur.

La intervenció artística al barri de Can Bassa és possible gràcies als patrocinis d’Hotel Granollers i Oller Pintures, i a la col·laboració de l'Associació de Veïns de Can Bassa i la comunitat de propietaris del mur que s'està intervenint artísticament.