Presidida pel lema Tecnologia en evolució, creativitat en revolució, es presenta una nova edició, la número 26, del Mercat Audiovisual de Catalunya. La gran cita de referència del sector comunicatiu de proximitat tindrà lloc al complex Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers.
La jornada, intensa, desplegarà gairebé una trentena de presentacions, taules rodones, trobades professionals i tallers, de la mà de més d’una seixantena de ponents, moderadors i dinamitzadors. Es clourà amb la celebració de les sessions de pitchings de projectes que culminen l’ambiciosa crida conjunta feta per la Xarxa Audiovisual Local, RTVE i, per primera vegada, 3Cat i Ràdio 4. Les noves incorporacions contribueixen a augmentar les dotacions econòmiques fins als 510.000 € i també a ampliar les finestres d'exhibició d’aquesta aposta estratègica per captar el talent i fomentar la producció. Com a resultat d’aquest procés, es podran finançar documentals televisius i pòdcasts que seran emesos a través de les plataformes La Xarxa+, RTVE Play i 3Cat. Enguany s'han presentat gairebé 200 candidatures entre les dues convocatòries. La crida dedocumentals té 17 finalistes d'entre les 120 propostes rebudes —el doble que l’any passat—, mentre que 18 finalistes accediran als pitchings de pòdcasts del total de 54 projectes que es va rebre.
Des de l'àmbit més institucional, també es presentarà l’Informe Anual del Sector Audiovisual del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). I en la recerca constant de nous perfils de públic, enguany el MAC proposa una trobada adreçada de manera específica a regidors i tècnics de comunicació dels municipis de la província de Barcelona, per tal de presentar-los recursos i estratègies audiovisuals per a la comunicació local.
La intel·ligència artificial, protagonista permanent i transversal
Un any més, la IA tornarà a ser un dels vèrtexs que articularà una part de la programació, amb tres sessions consecutives. Després de l'acte inaugural, el programa s'obrirà amb una intervenció a càrrec de la consultora i divulgadora Patrícia Ventura, doctora en mitjans, comunicació i cultura per la UAB. Ventura, que recentment ha publicat el llibre Inteligencia artificial, ética y comunicación.
A continuació, es plantejaran les repercussions legals d'aquesta nova eina a l'audiovisual de proximitat, de la mà de dues expertes, Manuela Battaglini Manrique de Lara, CEO de Transparent Internet i Alicia de Manuel Lozano, especialitzada estratègia d’IA a NTT Data.
Per la seva banda, César Fieiras-Ceide, investigador en IA i innovació a la Universitat de Santiago de Compostel·la, analitzarà les estratègies i usos més comuns en l'àmbit de les radiotelevisions públiques europees en el marc d'una conversa amb Joan Rosés, editor del de l’Observatori Switch del Clúster Audiovisual de Catalunya. Tot plegat es complementarà amb la presentació i un taller pràctic al voltant de Larsson AI, una plataforma web d’eines d’IA desenvolupada per l'empresa especialitzada Mortensen i que actualment en fase de prova a la redacció de la Xarxa.
Els nous hubs de l'audiovisual català
Els assistents al MAC podran conèixer de primera mà les darreres novetats a l’entorn del Catalunya Media City, el nou hub audiovisual i digital i del videojoc impulsat pel govern català que transformarà la zona de les Tres Xemeneies, a Sant Adrià del Besòs. Està previst que les instal·lacions d’aquest futur centre de referència mundial en formació, recerca, creació i innovació estiguin enllestides a finals de 2028, amb una inversió de 70,8 milions d’euros.
El MAC també es fixarà en el recentment estrenat Barcelona XRLAB, un espai de producció tecnològica i creativa al barri barceloní del Poble Nou. Aquest equipament de 2.000 m² està pensat per acollir les indústries creatives aplicades a la Realitat Augmentada (XR), orientades a la producció, l’experimentació i l’exhibició de continguts immersius i noves narratives audiovisuals. La sessió que tindrà lloc al MAC servirà per presentar els objectius del projecte, les infraestructures tecnològiques del laboratori, la crida de projectes que hi ha oberta i les oportunitats de col·laboració de l’XRLAB amb l’ecosistema local i internacional.
El MAC també serà l’escenari de la presentació del segon Llibre Blanc de la Ràdio a Catalunya, una diagnosi elaborada per la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya (FMCLCat). Alhora, acollirà una trobada de representants de les Film Comissions catalanes —Barcelona, Manresa i Garraf— i el sector professional dels localitzadors, per tal d'identificar models de gestió vinculats als rodatges de ficció i publicitat audiovisual descentralitzats.
Els pòdcasts, amb mirada internacional
Sota l'etiqueta MAC Àudio, el MAC també acollirà la 5a edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya, amb un programa propi dissenyat per l'Observatori de la Ràdio i el So a Catalunya i amb gairebé una desena de propostes més. Sobresurten les sessions dedicades a l’auge dels festivals sonors, a càrrec dels responsables del festival iberoamericà de creació sonora Estación Podcast, i la presentació del projecte WePod, una plataforma col·laborativa per a la producció, distribució i promoció de pòdcasts europeus. En parlarà Marta Perrotta, professora associada de ràdio, televisió i mitjans digitals a la Università degli Studi Roma Tre.
Enguany també pren molt protagonisme el branded content sonor, en especial els pòdcasts de ficció. Maria Fitó Carreras, investigadora doctoral a la UIC i especialista en pòdcasts de marca, coordinarà un parell de sessions sobre aquesta qüestió. En aquest mateix context, Fran Izuzquiza, cofundador de la productora Yes We Cast, i altres convidats analitzaran a fons un cas en concret, el del pòdcast Greal: el secret de les vuit claus, impulsat per l'Agència Catalana de Turisme.
Igualment, seran objecte d'anàlisi els metapòdcats (amb les aportacions del podcaster, productor i consultor de pòdcasts José David Delpueyo ‘Sunne’ i els creadors dels pòdcasts Al otro lado del micrófono i Alto y Claro); els pòdcasts de no-ficció, de la mà d’Eugenio Viñas, director adjunt i de Continguts a PRISA Audio i LaCoproductora, o el projecte Infopòdcast, el pòdcast informatiu impulsat per la XAL i que aplega més d'una cinquantena d'emissores municipals.
Encara en l'àmbit del so i per tercera ocasió, el MAC també farà l'acompanyament del projecte Ràdios Escolars en Xarxa (REX), que aquesta vegada presentarà la guia La veu de la infància, elaborada per COMSOC-Comunicació Social. La iniciativa compta amb la col·laboració de l'Institut Infància i Adolescència de Barcelona, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i l’Escola Valenciana-Federació d'Associacions per la Llengua, entre altres.
Tallers per complementar continguts
En el vessant més pràctic i experiencial, el MAC 2025 ofereix enguany quatre tallers, tots ells gratuïts, però amb places limitades:
- Treballant amb l'assistent avançat Larsson AI, a càrrec de Mortensen.
- Els pòdcasts narratius de no-ficció, a càrrec d’Eugenio Viñas, director adjunt i deContinguts a PRISA Audio i LaCoproductora.
- Monetitza el teu pòdcast: estratègies per fer-lo sostenible, a càrrec de José DavidDelpueyo ‘Sunne’, podcaster i productor i consultor de pòdcasts.
- Taller de locució radiofònica, a càrrec d’Albert Benet, director de Radiofònics i periodista deCatalunya Ràdio.
Un Fira MAC renovat
Fira MAC, l’àmbit empresarial del MAC, presentarà un aspecte renovat, tant pel que fa a l’embolcall com al contingut. Els canvis en l’accés a la fira, la disposició, el disseny i el mobiliari, emmarcaran la presència de fins a 16 companyies de diferents sectors, amb presència dins i fora del recinte de 800 m². Vàries d’aquestes firmes seran presents al MAC primera vegada, presentant els seus productes tecnològics i serveis i oferint alguna experiència immersiva al visitant.
En aquest context, prendrà centralitat l’espai expositiu MAC Lab, que donarà a conèixer de manera molt didàctica alguns dels projectes liderats des del laboratori del MAC, o bé que aquest ha contribuïta impulsar.
Accions que s’emmarquen dins els objectius estratègics del MAC, consistents a fomentar el desenvolupament de projectes innovadors, millorar la competitivitat dels professionals del sector audiovisual català i potenciar la prospecció i l’anàlisi sectorial.
Fira MAC també serà l’escenari del pòdcast Audiovisual MAC, que per segon any consecutiu es presenta com una finestra a l'actualitat del sector de la comunicació audiovisual de proximitat a Catalunya. Durant la jornada del MAC el periodista assumirà la dinamització d’aquest espai sonor amb entrevists en directe.
En aquesta ocasió, però, el format surt de l'estudi i disposarà d'un set a Fira MAC. Durant la jornada, el periodista Humberto Salerno, director del programa d’economia Impuls de La Xarxa assumirà la dinamització d’aquest espai sonor amb entrevistes en directe amb els representants de les empreses presents en aquest àmbit firal.
L'oferta a Fira MAC es completarà amb espais propis per a dos mitjans de comunicació —VOTV i Ràdio Granollers—, les habituals zones de networking i restauració i dues terrasses a l'aire lliure.
MAC Festival, l’off MAC
Un cop el MAC professional hagi finalitzat, l'activitat no s'atura. Aleshores serà el torn del MAC Festival, una proposta oberta a tota la ciutadania. A partir de les 19 h l'escenari es traslladarà al Cinema Edison, on es projectarà el documental Javier Cercas i l'impostor (2024), en una sessió de caràcter gratuït i presentada per un dels coproductors del film, Albert Solé, amb una llarga trajectòria en aquest gènere.
L'elecció d'aquest títol no ha estat casual. Aquest documental és un dels projectes presentats i escollits a les sessions de pitching de l'edició de l'any passat del MAC, fruit de l'acord de col·laboració entre RTVE i la Xarxa Audiovisual Local (XAL), amb l'objectiu comú de promoure projectes de documentals televisius en català.
El documental s'inspira en la novel·la de no-ficció El impostor, que Javier Cercas va publicar el 2014 i que explorar la potència dramàtica de la controvertida figura d'Enric Marco, el sindicalista que va falsejar la seva biografia i es va fer passar com a supervivent d'un camp de concentració nazi durant la Segona Guerra Mundial.
Us recordem que la inscripció al MAC 2025 —gratuïta però obligatòria— ja es pot fer a través del web audiovisualmac.cat.