La ciutat recorda el bombardeig de 1938

Fa 79 anys que Granollers va ser bombardejada

31 de Maig 2017
+
A les 9.05 h, com cada 31 de maig, s'ha fet l'acte de record i l'ofrena floral al cementiri

El 31 de maig es commemoren 79 anys del tràgic bombardeig que la ciutat va patir durant la Guerra Civil. Durant aquests dies s’organitzen actes de record en el marc de la programació Granollers, Vila Oberta a la Pau

Dimecres 31 de maig, el cementiri acollirà l’acte memorial i l’homenatge a les víctimes, a les 9.05 hores, el moment exacte que van caure les bombes. En aquest acte es fa una ofrena floral a càrrec de diverses institucions, presidides per l’Ajuntament de Granollers, la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal del Vallès Oriental, els ajuntaments de Canovelles, La Garriga, Les Franqueses del Vallès i la Vall d’Uixó, que assisteix per primera vegada. En aquesta població del País Valencià hi ha el Museu de la Pau, recuperat recentment i amb un important reconeixement internacional.

 

Commemorar el bombardeig des de les escoles

El 31 de maig les escoles de la ciutat fan actes de record i commemoració al bombardeig, amb una lectura d’un manifest, cançons i actuacions.

Els alumnes de l’Escola Municipal de Treball (EMT) faran enquestes a la ciutadania sobre el coneixement del bombardeig i dels actes de memòria i pau que s’organitzen a la ciutat. Els alumnes treballen amb el projecte Servei Comunitari que estan portant a terme amb el Centre de Cultura per la Pau. Can Jonch.

Els alumnes de l’Institut Carles Vallbona, commemoren el bombardeig al pati del centre i el consell de Delegats de l’Institut Celestí Bellera organitzen dues accions per tal de conscienciar sobre la Pau i no-violència, centrat en el bombardeig de la ciutat, i els conflictes actuals. Aquesta setmana han organitzat un concurs per fer el disseny d'un mural a la paret de davant de l'institut. 

Els alumnes també del Bellera també representaran l'obra dels escènics En paral·lel, una lectura d'uns diàlegs que han treballat a l'entorn de la realitat dels refugiats. Un espectacle que ja van portar a l’escenari del Teatre Auditori a principis de mes a l’acte de memòria adreçat als alumnes de Batxillerat.

 

Obre els ulls per mirar el món

A la plaça de la Porxada a partir de les 10 h un miler d’alumnes de 4t i 5è participen a l’activitat conjunta “Obre els ulls per mirar el món”. Una proposta que treballa l’empatia; és a dir, saber posar-se al lloc de l’altra persona.

Fora traces! Distintius! Etiquetes! Senyes...! Diferències! Busquem herois i heroïnes en disposició de viure les relacions humanes sense etiquetar, veure’ns i estimar-nos tal com som, acceptant les diferències de les persones amb respecte i naturalitat.

Construïm mirades com a proposta d’activitat per treballar l’empatia: vol dir saber posar-se al lloc de l’altre. És la capacitat de connectar amb els sentiments i emocions d’una altra persona i de comprendre els seus arguments i punts de vista. No es tracta d’assumir aquests sentiments com a propis ni estar d’acord en tot amb l’altre. Els factors necessaris per treballar l’empatia amb l’alumnat són: el coneixement de les pròpies emocions i sentiments, la pràctica de l’escolta activa , la imaginació vinculada a “si jo fos l’altre en la mateixa situació”.

Els alumnes arribaran a la plaça de la Porxada, amb caixes de cartró on han pintat la seva mirada (ull) i s’aniran dipositant les caixes a la Porxada. 

Els objectius d’aquesta activitat són:

  • Promoure la igualtat real dels drets, deures i oportunitats de tots i totes, i afavorir l’equitat, reflexionant contra les situacions d’exclusió i discriminació, especialment les relacionades amb l’origen i les diferències culturals.
  • Respectar i valorar el reconeixement i la visibilització de la diversitat.
  • Potenciar un aprenentatge sense prejudicis, que no estigui basat en estereotips socialment adquirits, i culturalment acceptats.
  • Aprendre a ser i a pensar facilitant a l’alumnat propostes d’activitat pensades per a treballar la diversitat.
  • Tenir present que el respecte és la premissa bàsica per a conviure. Que no compartim o comprenguem alguna cosa: una idea, una vestimenta, un costum ... no ens autoritza a menysprear-la.
  • Ensenyar-los a situar-se al lloc de l'altre: a comprendre una persona, situar-nos en la seva realitat i informar-los sobre la seva història.
  • Ensenyar al nen/a a preguntar-se el perquè de les coses, a mirar amb els seus propis criteris la realitat, es un sa exercici, formar-se idees pròpies.
  • Prevenir la violència, el domini, el control i l'abús de poder en les interaccions personals i promoure models relacionals positius basats en valors d'equitat, respecte, llibertat, responsabilitat i compromís.

Portes obertes als refugis

Refugi de la plaça Maluquer i Salvador

Dimecres 31 de maig, de 17 a 20 h
Dissabte 3 de juny: d’11 a 13 h i de 18 a 20 h
Diumenge 4 de juny: de 11 a 13 h 

Refugi de l’Ajuntament 

Dimecres 31 de maig, de 18 a 20 h
Dissabte 3 de juny: d’11 a 13 h i de 18 a 20 h
Diumenge 4 de juny: d’11 a 13 h