El mes de setembre comença la instal·lació del tram final de de rampes mecàniques al carrer de Carles Riba

La culminació de la instal·lació de les rampes mecàniques al llarg de tot el carrer garantiran la total accessibilitat als equipaments, serveis i habitatges de la part alta de la Font Verda

05 de Juliol 2021
+
El mes de setembre comença la instal·lació del tram final de de rampes mecàniques al carrer de Carles Riba

El mes de setembre començaran les obres d’instal·lació de les rampes mecàniques al carrer de Carles Riba. Es tracta del darrer tram, entre el passeig de la Muntanya i el carrer de Lluís Vives I les obres tindran una durada de 12 mesos.

Les rampes mecàniques al carrer de Carles Riba tenen per objectiu facilitar la mobilitat als veïns i veïnes de la zona alta de la Font Verda, especialment dels col·lectius que tenen més dificultat per desplaçar-se, així com fer més accessiblesels equipaments i serveis situats a la zona alta de la Font Verda com el Centre Vallès, l’Arxiu Comarcal, la Comissaria dels Mossos d’Esquadra, el camp de futbol, el cementiri i el tanatori.

Durant la presentació, l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha destacat que la instal·lació de les rampes respon a una aposta « per la sostenibilitat, per una ciutat de més qualitat i que té cura de la gent».

Rampes mecàniques a la part baixa del carrer de Carles Riba

Entre el passeig de la Muntanya i el carrer de Lluís Vives la rampa mecànica es col·locarà a partir de la meitat de l’eix longitudinal del carrer, pujant a la dreta. Aquest fet comportarà la demolició de l’actual vorera i de l’asfalt del carrer, fet que permetrà construir una vorera de més de 5 metres d’amplada entre la façana sud dels edificis del carrer Carles Riba i el límit de la rampa. Aquesta vorera servirà per al pas de vianants i per a l’accés als guals existents o que en un futur es puguin crear, alhora que s’hi plantarà arbrat i s’hi instal·larà nou mobiliari urbà. L’aparcament de la vorera nord del carrer Carles Riba es mantindrà. Els 165 metres de carrer, amb un pendent que s’acosta al 10 % de mitjana, es dividiran en tres trams de rampa.

El projecte preveu fer de nou tots els serveis del subsòl (clavegueram, recollida d’aigües pluvials, abastament d’aigua potable, enllumenat, soterrament de les línies aèries d’electricitat i telefonia…) i reurbanitzar les noves voreres i les cruïlles amb els carrers de Josep Maria de Segarra i Lluís Vives, per millorar l’accessibilitat.

Quan aquestes rampes entrin en funcionament, el carrer de Carles Riba, entre el passeig de la Muntanya i el carrer Lluís Vives, passarà a tenir un sol sentit de circulació, de pujada. Aquesta mesura permetrà pacificar el carrer, donar més seguretat i resoldre els problemes existents actualment amb la connexió a la rotonda de la plaça de la Font Verda.

La instal·lació de les rampes mecàniques al carrer de Carles Riba, així com el seu manteniment, és una de les inversions més destacades dins dels pressupostos de l’Ajuntament dels darrers anys. Aquesta segona fase d’instal·lació de les rampes anirà a càrrec de l’empresa Abolafio. El pressupost total d’aquesta actuació és de 1.778.458,79 €, IVA inclòs, que inclou la redacció del projecte, les obres d'instal·lació d'un itinerari accessible mitjançant rampes mecàniques al carrer Carles Riba (entre la plaça de la Font Verda i el carrer Lluís Vives), així com el manteniment de la instal·lació durant dos anys.

Cada dia 341 persones utilitzen el primer tram de les rampes

El passat mes de maig va fer un any de la posada en funcionament de les rampes mecàniques del carrer Carles Riba, entre els carrers de Lluís Vives i Veneçuela. La incidència de la Covid-19, els períodes de confinament i la restricció d'ús dels equipaments n'ha condicionat l'ús i en dificulta el balanç.

Per cadascun dels cinc trams en funcionament hi ha passat una mitjana de 341,4 persones al dia. Es calcula que durant el període d’un any n’han fet ús un total de 124.617 persones.

Els trams que compten amb més usuaris són el que va des del carrer de l'Olivar fins a l'accés al parc de Puig de les Forques (quart tram) amb 439,5 persones de mitjana al dia, seguit del segon, que va des de l’accés a l’àrea d'aparcament fins a l'Arxiu Històric Comarcal, amb 407,5 persones al dia de mitjana. En canvi, segons les dades, el tram menys utilitzat és el tercer, de l'Arxiu Històric al carrer de l'Olivar, amb un ús de 277,7 persones al dia de mitjana. Les xifres mostren que un nombre elevat de persones no fa ús de tots cinc trams. Si sumem els usos per separat de cadascun dels cinc trams durant tot aquest any de funcionament, s'assoleix un total de 623.085 viatges.

La franja horària en què s’utilitzen més les rampes mecàniques és de 17 a les 20 hores, en un 35,45 %, seguit de la franja de 9 a 12 hores, en un 26,66%. El moment de més afluència és a les 18 h, quan es concentren el 9,70% dels viatges diaris.

Pel que fa als dies de la setmana, són els feiners els que tenen major nombre d’usuaris, amb una baixada substancial durant el cap de setmana i en dies festius. Els dies plujosos també s’observa una reducció significativa.

 

La segona fase de les rampes forma part del projecte "Granollers aposta per la mobilitat sostenible i la millora de la qualitat de l'aire" finançat pel fons de la Unió Europea - Next Generation en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. És una de les subactuacions de Peatonalització d'espais urbans i millora de l'accessibilitat amb la permeabilització de barreres urbanístiques.