Innovació en el Mercat Sant Carles

En data 10 de novembre de 2023, el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme comunica a l’Ajuntament de Granollers la resolució definitiva de concessió d’ajudes per al suport a mercats, zones urbanes comercials, comerç no sedentari i canals curts de comercialització, per a la convocatòria del 2023 i l’execució del Subprojecte “Transformació ambiental, energètica i digital del Mercat Municipal de Sant Carles i de la zona de vianants comercial de Granollers (Barcelona)”.

Convocatòria: 

Innovació en les àrees comercials urbanes. Convocatòria 2023

Política Palanca:             V. Modernització i digitalització del teixit industrial i de la PIME, recuperació del turisme i impuls a una Espanya nació emprenedora

Component:                    13. Impuls a la PIME

Inversió:                         4. Suport al comerç

 

 

Introducció

Les pimes tenen un paper fonamental en l'economia espanyola i ostenten un pes més gran al nostre país que en el conjunt de la UE, per la qual cosa es necessiten actuacions i inversions específiques que permetin afrontar els reptes a què s'enfronten. A les pimes s’uneix l’important segment dels treballadors autònoms.

Les particularitats i les dimensions de les pimes, i particularment de les micropimes, plantegen reptes específics que cal abordar per impulsar la competitivitat de l'economia espanyola i fomentar el creixement i l'ocupació: l'accés al finançament, l'aprofitament d'economies d'escala que facilitin la inversió i la innovació, la internacionalització i l'elevada vulnerabilitat als xocs. Les pimes i els autònoms s'han vist especialment castigats per la crisi generada per la pandèmia de COVID-19, per la qual cosa cal comptar amb instruments de suport específics.

Aquest component 13 definit al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) recull un conjunt de reformes i inversions orientades a reforçar l'ecosistema empresarial espanyol, amb especial atenció a les necessitats de les pimes, per tal de donar suport a aquestes empreses per augmentar-ne la productivitat, reforçar-ne les capacitats i la resiliència i contribuir així a la creació d'ocupació, la competitivitat i el creixement potencial de l'economia.

Pel que fa a les inversions, es promouran cinc àmbits estratègics: emprenedoria, creixement, digitalització i innovació, suport al comerç i internacionalització. A més del reforç dels instruments de finançament per a la creació i creixement empresarial, aquest component aborda un pla massiu de digitalització, amb una aproximació horitzontal (per proporcionar un paquet bàsic de digitalització a un percentatge important del teixit de pimes) i vertical (per impulsar la digitalització de processos i la innovació tecnològica a les empreses).

El Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme ha canalitzat el finançament del Programa Mercats Sostenibles mitjançat una convocatòria d’ajuts econòmics a entitats públiques en concurrència competitiva. En concret, a través de l’Ordre ICT/949/2021, de 10 de setembre, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la línia d’ajuts per al suport a mercats, zones urbanes comercials, comerç no sedentari i canals curts de comercialització, i es procedeix a la seva convocatòria en l’any 2022, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Descripció

El sector comercial té un pes rellevant a l’economia de Granollers, amb una afectació directa sobre la població activa de la ciutat.

El projecte pretén transformar el mercat municipal i els seus voltants, adaptant els espais als criteris de sostenibilitat ambiental, economia circular i reducció d'empremta de carboni.

D'una banda, es retirarà la coberta de fibrociment i es construirà una nova coberta lleugera aïllada i s'instal·laran panells fotovoltaics i bateries per a l'autoproveïment energètic del mercat. Es proposa la renovació de les façanes, una renovació del sistema de climatització i de tancaments. També es planteja la instal·lació d'una façana vegetal del mercat a la banda del Passatge St. Bartomeu, seguint les característiques del pla director de l'antiga muralla, embellirà l'entorn, que ajudarà a controlar la temperatura i a reduir la contaminació acústica.

Així mateix, s'instal·larà un armari refrigerat al mercat per facilitar la venda en línia i la recollida de comandes fora de l'horari d'atenció al públic. També es desenvoluparà un projecte per a la regulació de l'enllumenat exterior del centre urbà comercial, per reduir i controlar el consum energètic de forma eficient.

D'altra banda, s'abordarà l'impuls a la seva transformació digital a partir de la implantació d'aplicacions mòbil que permetran el desenvolupament d'eines de comerç intel·ligent a partir de la implantació de la distribució urbana de mercaderies d'última milla, incorporant al mercat una bicicleta de repartiment per a l'ús compartit entre els diferents comerciants.

A més, es realitza una aposta ferma per a la implementació d'un sistema de separació i reciclatge, i es desenvoluparà una plataforma digital col·laborativa entre diversos actors del sector comercial, que faciliti la interacció. També es complementen les accions anteriors amb els plans de formació als comerciants. Així mateix, per millorar la capacitat de transmetre el nou aire i la nova dinàmica que adoptés el mercat, s'instal·laran panells LED que s'utilitzaran com a elements de difusió de campanes publicitàries. Finalment, cal assenyalar que el projecte compta amb un pla d'avaluació de resultats i impactes.

Accions

El projecte presentat agrupa les següents actuacions:

Dins la categoria de transformació digital:

1. Implantació a cada establiment del Mercat de Sant Carles de l'aplicació mòbil DADES X-COMERÇ, de comerç intel·ligent.

2. Campanya de comunicació/publicitat amb potenciació de marca, preparació de campanyes unitàries, material promocional, promoció de la web del mercat per potenciar l'e-comerç de producte fresc de proximitat.

3. Adaptació i implementació al Mercat de Sant Carles d'un sistema per a la digitalització del tiquet de compra, amb informació promocional personalitzada. (Aplicació mòbil TICTEK - Idea del III Concurs d'Idees Tecnològiques per al comerç al detall – 2020).

4. Adquisició, subministrament, adaptació de la instal·lació elèctrica i posada en servei d'un sistema digital de control d'aforament al mercat de Sant Carles.

Dins la categoria de transformació del punt de venda:

5. Redacció del projecte executiu, direcció d’obra i coordinació de seguretat i salut per a la rehabilitació de les façanes, la substitució de la coberta i la implantació de plaques fotovoltaiques del mercat de Sant Carles.

6. Reparació de patologies constructives de les façanes (nou revestiment en 3 façanes), canvi de tancaments i finestres del mercat. A més, es col·locaran noves lluminàries LED sobre la façana de la plaça Caserna.

7. Execució de nova façana amb jardí vertical de 150m2. Subministrament i instal·lació de façana vegetal lleugera, amb tots els elements constructius, sistema de reg intel·ligent d'alta eficiència i plantació.

Dins la categoria de sostenibilitat i economia circular:

8. Campanya de sensibilització de compra sostenible: lot de recipient i bossa reciclable.

9. Comprar una bicicleta de repartiment, per a l'ús compartit entre els comerciants del mercat, per al lliurament a domicili de comandes.

10. Instal·lació d’un armari refrigerat per facilitar la venda en línia i la recollida de les compres fora de l’horari d’atenció al públic.

11. Incorporar un programari de control per a les plaques fotovoltaiques del Mercat de Sant Carles.

12. Execució del projecte per a la gestió intel·ligent de l'enllumenat públic de la zona de vianants comercial del municipi.

13. Eliminació de la coberta existent de fibrociment i dels materials d'aïllament tèrmic contaminats amb fibres d'amiant i construcció de la nova coberta amb panells sandvitx metàl·lics amb aïllament tèrmic incorporat. S'alinea així el projecte amb l'Estratègia Europea per a la retirada d'amiant.

14. Subministrament i instal·lació de plaques fotovoltaiques a coberta per a producció d'energia elèctrica en règim d'autoconsum del mercat.

15. Renovació completa del sistema de climatització i fred del mercat.

16. Realització d’un estudi per a l’anàlisi de la producció de residus del mercat. Seguiment de la gestió sostenible dels residus mitjançant tractament adaptat a criteris ecològics (reducció, valoració material, compostatge) i d'aprofitament.

Dins altres categories:

17. Creació d'una plataforma col·laborativa entre pimes comercials, distribuïdors i productors de proximitat, que en faciliti la interacció i la col·laboració.

18. Formació en: 1) Màrqueting digital i ús de ferramentes tecnològiques per a la venda comercial, 2) Sostenibilitat i economia circular.

19. Instal·lació de senyalística digital per a la promoció de l'oferta comercial local i instal·lació de panells LED retroil·luminats al mercat.

Fites i cronograma

El Subprojecte ha de contribuir, al seu nivell, al compliment de l’objectiu CID número 211 “Accions de modernització en mercats municipals o àrees comercials”.

El present Subprojecte no té vinculat cap Fita i Objectiu OA (Operational Arrangement) i li són d’aplicació les Fites i Objectius de Gestió No Crítics que reben la denominació de Fites Auxiliars.

 

Les inversions i despeses finançades previstes hauran de realitzar-se al termini comprès entre l'1 de gener del 2023 i el 30 de juny del 2024. S’ha sol·licitat una pròrroga fins a final d’any 2024.

Finançament

IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

947.315,28 €

L’Ajuntament de Granollers assumirà un import 236.828,82 EUR respecte del pressupost total previst.