El projecte per a la promoció econòmica i comercial de la ciutat i del centre històric va tenir com a punt de partida, el juliol del 2024, l’encàrrec d’una anàlisi de la situació actual del nucli urbà a un nou grup de treball assessor, format per persones vinculades a la ciutat, expertes en diversos àmbits. El grup, coordinat per Ramon Daví; activista social i cultural, ha comptat amb Víctor Font, empresari; Teresa Llobet, gestora cultural; Fina Jerez, professora i especialista en matemàtiques financeres i comissària del Tercer Pla Estratègic Granollers 2030, i Amadeu Barbany, empresari i botiguer de tercera generació, que per motius d’agenda no ha pogut assistir a la presentació que s’ha fet aquest dimarts al Museu de Granollers.
Durant l’acte, els membres del grup han explicat que el treball elaborat se centra en 4 línies d’actuació: reforçar Granollers com una ciutat atractiva i dinàmica; impulsar el comerç singular i tradicional, i una restauració atractiva, diversa i de qualitat; millorar l’espai públic amb actuacions per fer-lo més accessible, verd i segur; i, finalment, fer més visibles les propostes de la ciutat amb una comunicació potent i coordinada.
L’acaldessa, Alba Barnusell, ha agrait la feina feta al grup i va entomar el repte d’estudiar i debatre les seves propostes: «Han treballat amb la premisa de proposar accions realistes, viables i ambicioses. Ara ens pertoca al govern i a tots els grups municipals prioritzar i elaborar un full de ruta»
Projecte alineat amb el Pla Estratègic Granollers 2030
D’acord amb el Pla Estratègic Granollers 2030, un dels elements clau per a la prosperitat econòmica de la ciutat és la diversificació i el foment d’entorns on es promogui la creativitat i la innovació. Un dels reptes del projecte per a la promoció econòmica i comercial de la ciutat i del centre històric és el foment de l’activitat comercial singular i basada en la proximitat, així com la millora del seu entorn urbà. És per això que, alineats amb el Pla Estratègic, el projecte té entre els seus objectius subratllar la capitalitat econòmica de la ciutat, potenciant les singularitats de Granollers en el marc de la regió metropolitana de Barcelona. Així mateix, tenir cura del comerç local davant les grans empreses de comerç en línia i promoure models econòmics amb perspectiva social i ambiental.
En aquesta línia, l’Ajuntament ha mantingut en el pressupost municipal de l’any que ve la partida d’ajuts de 120.000 euros per a la creació de noves empreses. Els ajuts són més elevats en el cas que l’activitat sigui un comerç al detall, una cooperativa o una proposta vinculada a la indústria cultural i creativa, també si s’ubica en un local buit comercial en planta baixa, dins la zona de baixes emissions (ZBE).
El comerç urbà
A Granollers gairebé el 90 % dels establiments comercials es troben dins de la trama urbana, fet que esdevé un factor de cohesió social i contribueix a la mobilitat sostenible. Segons les darreres dades de l’Observatori dels Centres Urbans de la Fundació Comerç Ciutadà, Granollers manté una bona salut comercial en el seu centre històric. L’any 2023, amb un 87,7 % d’establiments oberts, es va situar un 3,5 % per sobre de ciutats mitjanes amb nuclis històrics amb concentració d’activitat comercial similar. El centre exerceix de pol d’atracció de visitants i és el centre neuràlgic dels diversos eixos comercials, que garanteixen comerços, restauració i serveis en tots els barris de la ciutat. Un centre dinàmic i atractiu també ajuda a generar llocs de treball i a incrementar el PIB de Granollers.




