El Projecte singular Junts commemora 10 anys

Aquest curs, han participat 80 empreses i 77 alumnes, dels quals han pogut acabar el projecte 69

10 de Juny 2019
+
Participants al Projecte singular Junts en l'acte de commemoració dels 10 anys. Foto: T.Torrillas

L’acte de cloenda del Projecte singular Junts s’ha fet aquest dilluns 10 de juny, amb la participació dels 77 alumnes (48 l'any passat) de nou centres educatius Escola Pia, Educem, Col·legi Jardí, Institut Carles Vallbona, Institut Antoni Cumella, Institut Celestí Bellera, EMT, Col·legi l'Estel, Marta Estrada (que hi participa per primera vegada) i 80 empreses d'acollida. Aquest curs ha commemorat els 10 anys del projecte, nascut el curs 2008-2009, i en que va tenir la participació de 7 alumnes de l’Escola Pia, i on tots els tastets es van fer a diferents serveis municipals. 

Un acte que serveix de reconeixement a l’esforç dels alumnes, la implicació dels tutors i de les famílies, i l’interès de les empreses. També s’ha volgut recordar als exalumnes, empresaris, professors i institucions, professors, alumnes, pares i mares, entitats i empreses que acullen als joves.

El Projecte singular Junts, 10 anys més tard, és una iniciativa plenament consolidat i reconegut - l’any 2013 va quedar finalista en el Premi d’Educació del Cercle d’Economia. En aquests anys han participat un total de 516 alumnes, i gran part d’aquests alumnes avui ja han completat una formació post obligatòria, un grau en formació professional en la major part dels casos. Avui molts d’aquests joves que van fer el seu tastet d’ofici en un taller mecànic, en una oficina, en una perruqueria, en un hospital o en un restaurant són  mecànics, administratius, perruquers, infermers o cuiners.

A més l’èxit d’aquest projecte, que pretén acostar als joves de 3r i 4t d’ESO al món laboral per tal de poder orientar-los en la seva tria de la formació post obligatòria, està en què cada any s’han incorporat noves empreses que acullen alumnes durant el curs escolar. Concretament 143 empreses, la majoria de les quals repeteixen any rere any. I és que projectes com aquest, que es fan amb la implicació d’una banda del centre educatiu i de les famílies, i de l’altra del món empresarial i de les administracions, són un clar exemple que el treball en xarxa, permet sumar esforços i augmentar resultats.

Des del curs 2008-2009, l’Ajuntament de Granollers, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, participa en aquest projecte educatiu que cada any permet graduar a més alumnes de 4t d’ESO i, per tant, ajuda a reduir el fracàs escolar a Granollers, que segons dades del curs 2017-2018 se situa en el 6,75 % (joves amb 16 anys o més que surten dels centres educatius sense la ESO, xifra extreta a partir de la informació facilitada pels mateixos centres).

Per això, aquest projecte, no només té l’objectiu que l’alumne de 3r pugui passar amb bons resultats a 4t i que els de 4t es puguin graduar, sinó que també ajuda a orientar als joves en la presa de decisions que s’han d’enfrontar a l’acabar l’etapa obligatòria de l’escolarització. Els permet veure quin camí seguir en la formació professionalitzadora, a través dels Programes de Formació Inicial per aquells que no aconsegueixen treure’s el graduat i en la Formació Professional de Grau Mitjà aquells que sí que han pogut acreditar-ho.

Al llarg del curs, els diferents alumnes que han participat han compartit temps i espai amb personal sanitari, administratiu, mecànics, personal de manteniment, comerciants o veterinaris,... I això els ha permès un primer contacte amb el món laboral que els ha donat d’una banda una primera experiència, i de l’altra els ha permès adquirir competències assimilables per poder acreditar la ESO. A més de poder tastar un ofici que si els ha agradat el podran continuar aprenent a través d’un cicle formatiu.