El MAC tanca la 25a edició amb èxit de participants i es consolida com a ens de suport de l'audiovisual català

La trobada ha comptat amb la presència de 630 inscrits

06 de Juny 2024
+
MAC 2024

El Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) ha celebrat la seva 25a edició aquest dimecres a Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers. Ho ha fet amb èxit de participació i l'objectiu d'haver-se consolidat com a ens de suport de l'audiovisual català.

La trobada ha comptat amb la participació de 630 inscrits vinculats al món de l'audiovisual i de diverses procedències. El perfil d'assistent del MAC 2024 ha estat més diversificat que mai, en termes geogràfics i sectorials. En aquesta edició, Granollers ha acollit professionals de tot Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià, així com persones vingudes d'arreu de l'Estat espanyol.

Majoritàriament, hi han assistit treballadors del món de la comunicació local. Però enguany, la participació ha crescut en altres perfils, com els de proveïdors de tecnologia i serveis; professionals autònoms dedicats a la producció; docents; especialistes en el món de l'streaming; professionals del món de l'àudio, i tècnics especialitzats en la gestió de dades i sistemes automatitzats. 

Les tecnologies d'intel·ligència artificial, protagonistes de les ponències

Les tecnologies d'intel·ligència artificial han estat un dels grans objectes a tractar aquest MAC. Durant la jornada, s'han fet ponències dedicades a la seva aplicació pràctica. La conferència sobre l'impacte de la intel·ligència artificial en els operadors audiovisuals públics catalans ha estat un dels continguts amb més seguiment del certamen.

El programa de conferències també ha ofert continguts vinculats a la diversitat en l'audiovisual, l'ús de la llengua catalana i l'auge de les plataformes digitals corporatives, com és el cas del Barça One.

Més produccions presentades a les crides de finançament

Aquest any les crides cofinançament de la Xarxa, amb la participació de Radiotelevisió Espanyola, han batut rècords. La convocatòria de projectes va rebre un centenar de propostes entre totes les categories i aquest dimecres al MAC s'hi han presentat els  finalistes.

En concret, la convocatòria de documentals audiovisuals va rebre 65 propostes, de les quals se n'han presentat 13 al MAC. De projectes de pòdcast, que se'n van rebre 40, han passat a la final 16. Properament, se sabrà quins són els projectes seleccionats per ser produïts per a la temporada vinent. Les crides a la coproducció són una de les apostes del MAC per seguir fomentant el talent i la creació de productes audiovisuals de proximitat.

El MAC consolida l'aposta per l'àudio

Aquesta edició ha estat la de l'estrena del MAC Àudio. Es tracta d'un nou segell que engloba tots els continguts del MAC vinculats al món sonor. Aquest any s'hi compten les sessions sobre intel·ligència artificial sonora i la quarta edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya.

La trobada, organitzada en col·laboració amb l'Observatori de la Ràdio a Catalunya, s'ha saldat amb èxit de participació després d'ampliar el ventall de temàtiques. Enguany, s'hi ha parlat, entre altres, de pòdcasts de ciència-ficció, de productes sonors de divulgació científica i tecnològica i s'hi ha tractat el fenomen creixent dels audiollibres.  

Un bon termòmetre de l'interès que generen els pòdcasts al sector ha estat la bona rebuda dels tallers sobre pòdcast informatiu i narratiu que han impartit els periodistes Izaskun Pérez i Eloi Barrera, respectivament. La capacitat de tots dos tallers ha estat plena, amb molta presència de professionals vinculats a mitjans locals de tot el territori.

Una fira de serveis encarada a afrontar els reptes del futur

L'àmbit firal del MAC, Fira MAC, ha fet un pas més en el seu procés de transformació: ha combinat els estands d'empreses de proveïments tecnològics o tècnics amb l'eclosió de noves empreses especialitzades amb el proveïment de serveis vinculats a la gestió i automatització de processos.

La fira d'enguany, que s'ha tornat a celebrar a la Nau Dents de Serra de Roca Umbert Fàbrica de les Arts, ha acollit una vintena de projectes, entre empreses i centres de formació. Ha generat espais per a l'intercanvi d'idees, per fer negocis i ha servit, igualment, per presentar demostracions tecnològiques.

Després de celebrar el certamen, el MAC seguirà tenint activitat, a través dels projectes en curs del Laboratori –el MAC Lab– i de l’organització del primer MAC+, dedicat a la sostenibilitat sectorial que se celebrarà a l’octubre a Granollers.