Mestra i mare; escola i família han centrat una part destacada de les vivències que la mestra i filla de mestra Rosario Rodríguez Castro ha compartit en la trobada de març de Les tertúlies de l'Arxiu [2]. En aquest sentit, ha explicat com es compagina la feina amb la criança de vuit fills, una doble tasca -la de treballadora i mare- que continua sent complexa però, alhora, gratificant. I, encara més, en un context familiar d'intensa dedicació a l'ensenyament, entre els anys 40 i 70.
Els pares de Rosario Rodríguez -tots dos, mestres- van ser represaliats durant el franquisme. La seva mare, Sofía Castro, tenia un parvulari al carrer de Corró de Granollers, on hi havia l'Institut de Segona Ensenyança, i seguia el mètode Montessori, com també ha explicat en aquesta tertúlia. De fet, Rosario Rodríguez ha fet un repàs de les escoles de la ciutat durant la seva infància i la de la seva germana Eva, l'altra convidada com a testimoni d'aquesta trobada i, també, mestra. A més, ha parlat de la seva experiència pedagògica a tres col·legis de Granollers: Joan Solans, Pereanton i Ferrer i Guardia, i ha destacat el paper de l'escola pública, tot i que "durant el franquisme, no estava gaire ben considerada i tenia molt pocs infants", segons Rodríguez, qui també ha valorat l'evolució de l'ensenyament i els avantatges i inconvenients d'exercir de professora.
Una vegada més, l'Arxiu Municipal de Granollers ha il·lustrat la tertúlia amb la projecció de fotografies dels seus fons d'imatges i ha enregistrat els records i vivències que han explicat les persones participants per incorporar-los a la secció Fonts Orals [3], com a testimonis d'història local que podeu consultar. En aquesta ocasió, recollits amb motiu del Dia Internacional de les Dones [4], una programació en la qual l'Arxiu participa, aquest any, amb la publicació del Document del mes, en aquest web [5], a més de l'organització d'aquesta tertúlia, que ha aplegat una quinzena de persones.