Les obres d'urbanització d'un sector al pg. de la Muntanya configuraran un nou parc públic a la vora de la via del tren

La transformació d'aquest sector inicia la millora urbana a l'entorn del ferrocarril. En l'àmbit també s'hi podran construir nous edificis plurifamiliars

07 de Març 2017
+
Imatge virtual de l'espai verd que es generarà amb la urbanització del sector del pg. de la Muntanya
Aquest mes de març, s'iniciaran les obres d'urbanització del sector urbanístic (PAU 27) situat al passeig de la Muntanya, al costat de llevant de la via del ferrocarril Barcelona-Portbou. L’àmbit a transformar s’estén entre la via del tren i el passeig de la Muntanya i entre la rotonda del pont de l’Hospital, al nord, i fins pràcticament el pont del carrer d’Agustí Vinyamata, al sud.
 
El sector té una superfície de 17.127 m2, dels quals 14.041 m2 (82 %) es transformaran en espais lliures: 11.716 m2 seran espais lliures d’ús públic per al barri i per a la ciutat i 2.325 m2 seran de domini públic ferroviari. Així, als terrenys privats on fins ara ha existit un aparcament d’ús públic provisional i també, la resta de terrenys situats al costat de la via, fins pràcticament el carrer d’Agustí Vinyamata, es construirà un parc linial que es cedirà com a verd públic urbà tal i com preveia el planejament urbanístic aprovat en una modificació del PGO de 1984, incorporada al planejament actual des de l’any 2007, i els projectes d'urbanització i de reparcel·lació aprovats per l'Ajuntament, l'any 2012. La resta de sòl del sector, 3.086 m2 (18 % de la superfície) corresponen a les zones previstes per a l’edificació d'un màxim de 171 nous habitatges, de règim lliure i protegit. 
 
El nou parc es situarà entre els edificis del passeig de la Muntanya i a la zona posterior, tant dels blocs nous com dels edificis existents i la seva construcció iniciarà la millora i la transformació d’aquesta vora del tren per al barri. Aquesta millora també tindrà incidència en el paisatge urbà, atesa l'altura que té i que és visible des de diferents punts de la ciutat. El parc comptarà amb un itinerari per a vianants i bicicletes que travessarà les diferents zones arbrades i equipades per al joc i per a l'estada. 
 
El planejament preveu que dos dels tres blocs d'habitatges plurifamiliars s’arrenglerin al passeig de la Muntanya i es reparteixin al llarg d’aquest carrer de forma intercalada amb els edificis d’habitatges ja existents i el nou parc. El tercer bloc es situarà sobre la rotonda de l’Hospital i la seva configuració i façanes adoptaran una forma més lligada a aquest enclavament especial, en una via d'ingrés a la ciutat. Les obres es duran a terme per part de la Junta de Compensació del sector, formada per diversos propietaris i en aquests moments presidida per l'empresa constructora Sorigué. Es preveu començar les obres d'urbanització i, més endavant, iniciar la construcció dels edificis.
 
Avança el projecte del nou pont per a vianants sobre la via del tren
L'Ajuntament, també està ultimant els detalls d'un projecte complementari per comptar amb una nova connexió per a vianants sobre la via del ferrocarril a l’altura del carrer Ausiàs March. El nou pont d’enllaç es situarà en continuïtat amb el recorregut principal de vianants del nou parc i interconnectarà tota la zona, també amb l’aparcament de vehicles de l’antiga pista d’handbol, prevista en el planejament per a un nou equipament públic. La nova passera saltarà d'un costat a l'altre de la plataforma de les vies i permetrà superar puntualment la barrera que el tren suposa, mentre no es pugui concretar el projecte per al cobriment de la plataforma del ferrocarril i la urbanització de la franja de 5 metres de domini públic ferroviari des del mur del tren, espai que es troba dins del sector del PAU27 i que, de moment, no es transformarà. 
 
El projecte per a la cobertura del ferrocarril, una actuació integral i de més abast pel que fa a la situació futura de la via dins de la ciutat, és un projecte ja aprovat, però en aquests moments, pendent dels acords i del finançament necessaris per part de diverses administracions públiques que l'han fet possible.  
 
La proposta de situar un pont sobre la via, es va incorporar al Pla d'Actuació Urbanística Municipal que el govern va explicar fa un any, fruït de les aportacions i de les converses sobre els projectes del PAM, amb la resta de grups municipals. Aquest nou pont per a vianants sobre el tren permetrà connectar un costat i l’altre de les vores del ferrocarril, millorant la connectivitat general de la zona nord i aproximant les noves zones verdes del PAU27 a tot l’entorn immediat. Aquest fet, juntament amb els nous recorreguts que propiciarà el pont, estendrà la millora urbana del sector pels barris situats a ambdues vores del tren.