Josep Cuní, Gemma Nierga i Ricard Ustrell, protagonistes al MAC dels 20 anys

Present i futur a la 20a edició del Mercat Audiovisual de Catalunya

03 de Juny 2019
+
Presentació de la 20a. edició del MAC al Centre Audiovisual de Roca Umbert, a Granollers

Josep Cuní, Gemma Nierga i Ricard Ustrell seran a la 20ª edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) que se celebrarà el proper 12 de juny a Roca Umbert Fàbrica de les Arts (Granollers). Hi seran amb l’objectiu de donar la visió professional sobre els nous escenaris audiovisuals. Josep Cuní i Ricard Ustrell, periodistes de dues generacions diferents, conversaran amb la també periodista Gemma Nierga per explicar com el seu treball quotidià es veu afectat per l’escenari digital i com encaren la comunicació en aquest nou panorama. Aquesta és una de les més de 30 sessions, activitats i tallers, amb una cinquantena de ponents, que ha preparat el MAC en aquesta edició d’aniversari.

Les sèries d’èxit, al MAC

Un any més, el certamen tampoc s’ha oblidat de la ficció. Els guionistes de sèries d’èxit com “Benvinguts a la família” (TV3 i Netflix), “Les de l’hoquei” (TV3) o “Sé quién eres” (Tele5) parlaran sobre com treballar un guió televisiu d’èxit i la influència de les plataformes de sèries en els guionistes. Participaran en aquesta sessió Núria Parera, coordinadora de guió de "Les de l'hoquei" (TV3), Iván Mercadé, showrunner de "Benvinguts a la família" (TV3 i Netflix) i coordinador de guió de "Sé quién eres" (Tele5) i Laia Aguilar, guionista de “Madres” (Tele5) que moderarà Carmen Abarca, presidenta de Guionistes Associats de Catalunya i guionista de sèries com "Com si fos ahir" (TV3). 

Actualitat i futur del sector

Un dels temes d’actualitat que es tractarà serà la proliferació de les deep fakes. En una sessió conduïda per Josep Maria Ganyet, els periodistes Marc Argemí i Karma Peiró, la investigadora en Intel·ligència Artificial, Elisabet Golobardes i el director d’estratègia digital i d’audiències de la Vanguardia,Javier Martínez debatran sobre el gir que han fet les fake news a partir als avenços tecnològics en el camp de la intel·ligència artificial. És així com es creen comunicacions deep fakes, molt més difícils de desmentir que les fake news.

Comunicar amb perspectiva de gènere

La perspectiva de gènere també tindrà el seu espai. Les periodistes Gemma Ruiz, Elvira Altés i Arantza Diez, moderades per la directora de l’Institut Català de les Dones, Núria Balada, donaran pautes sobre què poden fer els mitjans de proximitat per evitar reproduir els estereotips i com contribuir a fer més visibles les dones, les seves veus, realitats i punts de vista.

Eines pràctiques per als mitjans de proximitat

Si ens centrem en els mitjans de proximitat, el MAC, amb la col·laboració de laXarxa de Comunicació Local, ha preparat diferents sessions per donar eines als mitjans locals i comarcals per ser més competitius i professionals.

L’expert en Social Media, Pedro Rojas, explicarà com implementar estratègies de màrqueting de guerrilla perquè els mitjans de proximitat tinguin més visibilitat a les xarxes socials. Elena Neira, professora de Comunicació Audiovisual de la UOC i experta en plataformes de vídeo sota demanda com Netflix, farà la sessió d’obertura del MAC presentant els resultats, curiositats i xifres del primer any de Xala!, la primera plataforma de vídeo on demand i tendències en català.

Amb la col·laboració del Clúster Audiovisual de Catalunya, el MAC vol col·laborar a crear el Pacte de Territori per treballar plegats entre els diferents parcs audiovisuals, centres de producció, espais de platós, incubadores i fàbriques d’innovació de dimensions i característiques diverses a crear una xarxa col·laborativa que defensi de fora comAltres de les sessions destacades destinades als professionals del sector són la que parlarà sobre la influència de la inversió publicitària en les ràdios o la que ho farà sobre com mesurar les audiències.

 El so del futur

De la mà de l’Observatori de la Ràdio a Catalunya, l’àudio tornarà a tenir una presència important al MAC d’enguany. Ramon Vives i Ismael Nafría parlaran de la revolució de l’àudio, de l’impacte que està tenint en la vida quotidiana i de la importància que les empreses tinguin una identitat sonora.

Una altra sessió, amb ponents internacionals i la veu del director de continguts de Catalunya Ràdio, Santi Faro, posarà el focus en la ràdio visual, és a dir, si posar càmeres als estudis radiofònics és una tendència europea, molt seguida a països com França, que també s’acabarà instaurant a casa nostra.

Hologrames, realitat virtual i internacionalització a Fira MAC

Més de 30 empreses col·laboraran en l’òrbita del MAC, 15 de les quals seran presents a Fira MAC mostrant els seus productes i serveis, tant als expositors habituals com al nou espai El Cercle, que servirà per fer presentacions de curta durada, projeccions i algunes de les sessions més especialitzades.

Es mantenen els espais MAC RV i MAC Drone amb empreses especialitzades en aquestes tecnologies. L’empresa SensationALL hi serà com a desenvolupadora de contingut i experiències de realitat virtual. Tots els participants podran provar l’experiència a través d’unes ulleres de realitat virtual. Crambo portarà al MAC un projector d’hologrames, l’última tendència en el món de la publicitat, i Grip Art exposarà el càmera car TYR, un innovador sistema de muntatge de càmera amb grua sobre automòbil únic a l’estat.Octocamvision també serà a la fira amb una exposició dels últims drones que han sortit al mercat. Marques reconegudes internacionalment com JVC-Kenwood i dues empreses europees seran a una fira més que consolidada i referent en el sector.

 Lang Iberia, nou proveïdor tècnic oficial

LANG IBERIA és el proveïdor tècnic oficial en aquesta 20a edició del MAC. Es convertirà en el subministrador de diferents pantalles LED i material tècnic l'última generació que tots els participants del MAC podran veure en funcionament. A destacar la pantalla MicroTiles LED de 130” que permetrà veure la qualitat de l'última tecnologia. A més, LANG Iberia també tindrà una presència destacada a la fira amb un desplegament important d'equipament audiovisual com càmeres d'última generació 4K o pantalles tàctils.

El proveïdor farà una exposició a l'espai El Cercle, on presentarà en societat la nova composició de l'empresa, recentment fusionada amb LANG Alemanya, un grup que també té filials a Suïssa i el Regne Unit.

El MAC en xifres

Sessions

• Total: 31 sessions, activitats i tallers desglossats en:

 18 sessions

 9 presentacions de curt format

 2 tallers

 2 activitats paral·leles

Ponents

• 52 ponents i moderadors

Fira MAC

• Total: 32 empreses

• 15 empreses expositores (2 estrangeres)

• 800 metres quadrats de Fira MAC amb presència d’espais expositius, demos tecnològiques i espai de presentació d’innovacions.

Trajectòria del MAC

El MAC es va crear a Granollers l’any 1989, amb la voluntat d’esdevenir un punt de trobada pels operadors, productors i professionals de la indústria audiovisual catalana.

En les primeres edicions es va configurar com un aparador i un mercat d’intercanvi d’idees i de continguts. En èpoques més recents, i en un context ja digital, s’ha transformat en un fòrum amb capacitat de convocatòria i en el qual mesurar l’estat de salut del sector, alhora que també és l’escenari de la presentació de novetats tecnològiques, productes i serveis.

Després de dues dècades de prospecció del sector, d’estímul a la producció, de presentacions de novetats tecnològiques i d’intercanvi d’idees i de continguts, el Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) arriba amb orgull a la seva 20a edició.

 Organitzadors i col·laboradors

L’organització del MAC va a càrrec de l’Ajuntament de Granollers, la Diputació de Barcelona, a través de la Xarxa de Comunicació Local, i la Generalitat de Catalunya i, per segon any consecutiu, compta amb la col·laboració de l’Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB), un organisme vinculat a la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Inscripcions gratuïtes al MAC

Mercat Audiovisual de Catalunya