Proximitat, responsabilitat compartida i treball en xarxa, per contribuir a una educació transformadora

L'alcalde de Granollers ha aportat aquestes i altres idees, aquest matí, en la inauguració de la XII Jornada de bones pràctiques locals en educació, centrada en la lluita contra el fracàs escolar

16 de Març 2012
+

“Tenim l'obligació de parlar alt i clar, encara que no sempre sigui agradable per a segons quines oïdes”. Amb aquestes paraules, Josep Mayoral ha acabat la seva intervenció a la jornada provincial sobre experiències educatives locals que es porta a terme a Roca Umbert. L'alcalde, acompanyat del vicepresident segon de la Diputació de Barcelona, Ferran Civil, ha aportat idees per a aquest debat. La proximitat, la responsabilitat compartida i el treball en xarxa n'han estat algunes de les principals, com a elements fonamentals per contribuir a l'educació, que ha de ser “l'eix vertebrador de la transformació de la societat”, segons Mayoral.

Obrir la ciutat a l'escola i l'escola a la ciutat, estar al costat de mestres i familiars, integrar i posar en contacte realitats i recursos i encoratjar per a projectes educatius específics i autònoms són les altres idees que l'alcalde ha desenvolupat en aquest acte. Tot plegat, tenint en compte que els ajuntaments són l'Administració educativa més propera i que “el factor essencial de la qualitat de l'educació és la proximitat”, “encara que “no tothom ho entén”, ha afegit Josep Mayoral. En aquest sentit, l'alcalde ha recordat que “per arrelament” i per autèntica “connexió amb la realitat”, des de la proximitat i amb la implicació dels ajuntaments, “s'adopten les bones resolucions”.

En el mateix acte, el vicepresident segon de la Diputació de Barcelona, Ferran Civil, ha “reafirmat el compromís de servei als ajuntaments, en aquest àmbit, que necessita una intervenció global”. Civil ha reconegut que “el millor valor afegit dels ajuntaments és la proximitat i el coneixement del territori” i que “el món local pot ser corresponsable en la lluita contra el fracàs escolar”, en fer costat als infants, a les famílies i als centres educatius.

 

Continuïtat del Fòrum local d'educació

Més de cent persones participen en aquesta trobada provincial, durant la qual, s'exposaran les experiències educatives de lluita contra el fracàs escolar de Vic, Santpedor, Badia del Vallès, Begues i Terrassa, a més de Granollers.

Segons la Diputació de Barcelona, aquesta jornada s'ha plantejat com una continuació del Fòrum local d'educació celebrat a Martorell el passat 10 de febrer, on es van debatre estratègies per lluitar contra el fracàs escolar. En aquest cas, però, l'enfocament és eminentment pràctic i es reflexiona sobre la importància de l'avaluació de les polítiques d'acompanyament a l'escolaritat que s'estan desenvolupant a l'àmbit local.