Inaugurada l'exposició "Amador Garrell, dibuixos"

La mostra exhibeix 75 obres del polifacètic artista granollerí, adquirides pel Museu de Granollers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, que podrà visitar-se fins a l'1 de novembre.

31 d'Agost 2011
+

Amador Garrell dibuixos. Fons del Museu de Granollers presenta 75 obres de l'artista granollerí. L'any 2000, l'Ajuntament de Granollers, a través del Museu de Granollers, va adquirir setanta dibuixos procedents del fons familiar de l'artista Amador Garrell. Un conjunt que es mostra per primer cop al públic i que serveix com a pretext per recuperar la figura d'aquest polifacètic artista, amb una mirada més atenta a la seva obra més íntima: el dibuix.

El 26 de juliol de 2000, Amador Garrell i Soto va ser nomenat fill predilecte de la ciutat. Era un reconeixement a la seva trajectòria artística i humana, però també a la seva implicació social i cultural.

Amador Garrell (Granollers, 1916 – 2000) va ser il·lustrador i grafista, tasca en la qual va excel·lir, però també pintor, dissenyador, escriptor, músic i, sobretot, dibuixant. Fill i nét d'impressors, el dibuix i la pintura van esdevenir una de les seves grans passions, com també la música, camp en el qual va destacar com a intèrpret de violí, clarinet i saxòfon. Alhora es va implicar amb el món cultural –va ser un dels fundadors del Jazz Club Granollers-, social i polític de ciutat de Granollers, i en va deixar testimoniatge en els diversos articles que va publicar a la premsa local i comarcal.

El dibuix d'Amador Garrell és present en la base de totes les seves creacions i, alhora, és un dels vessants que permet millor apropar-se a la seva personalitat. De la seva prolífica producció presentem ara un important conjunt, el que conforma avui els fons del Museu de Granollers, i que permet atansar-se a Garrell des de les mateixes temàtiques que han permès organitzar la mostra: el retrat i la figura, la música, la il·lustració, la narració dibuixada i, per últim, l'apunt i l'esbós. Cada un d'aquests àmbits ens permeten fer diverses lectures puntuals i, a la vegada, marcar els trets significatius  dins del conjunt de l'obra en dibuix d'Amador Garrell.

EL RETRAT. Amador Garrell va  retratar a un seguit de persones significatives de la ciutat i de la seva vida. Uns retrats on, brillantment, Garrell sintetitza en el dibuix l'essència del personatge. Una veritable galeria de retrats, alguns dels quals són presents en l'exposició.

ELS MÚSICS. Garrell va ser un dels protagonistes del moviment jazzístic de Granollers i va participar en les memorables jam sessions amb el seu saxo o el  clarinet. Els seus dibuixos de temàtica musical esdevenen instantànies dels concerts i dels músics de renom que van passar per Granollers. Retrats d'una escena viscuda, on es respiren els ritmes i  es mostra la passió i sensibilitat de l'artista per la música. 
 
LA FIGURA. En aquesta l'agrupació es vol recollir i mostrar una manera de retratar molt personal de Garrell, va més enllà del realisme i marca els trets psicològics de la figura i alhora incorpora atmosfera amb el color i amb l'actitud del retratat. En ells el cromatisme és subtil i a la vegada un únic color esdevé predominant, de manera que, de forma automàtica, hom pot imaginar el títol de l'obra: “La dona de blau”,  “La nena del vestit rosa”...

LA IL·LUSTRACIÓ. Amador Garrell va néixer en el si de l'ofici de impressor i va ser un il·lustrat de la tradició gràfica. Les seves il·lustracions parteixen de la narrativa dibuixística  de l'escola catalana de principi del segle XX fins a la república, i reben les influències del repertori de formes dels il·lustradors centreuropeus i americans.

NARRACIÓ DIBUIXADA. Amador Garrell va ser el cronista gràfic dels esdeveniments festius i culturals de Granollers. Els seus dibuixos transmeten una percepció de la manera de viure i de conviure, cívica i civilitzada, pròpia d'un dibuixant fill de la República.
En les seves composicions generalment els personatges s'escapen del paper.  Son composicions obertes i amb una descripció narrativa molt detallista. Unes imatges amables, de temàtica alegre i de traços irònics;  temes populars i pintorescos amb el rerefons sempre present dels valors culturals i històrics de la tradició catalana.

L'APUNT I L'ESBÓS. Garrell realitzà un seguit d'apunts amb una escriptura nerviosa i espontània, un dibuix àgil i ràpid, emprat per copsar els trets essencials del retrat o de la composició. L'apunt, pintat de manera diligent, a mà alçada amb un llapis de color, assenyala el to de l'obra o emfatitza una part de la figura.
En canvi, amb l'esbos, com estudi previ de l'obra, Garrell fixa l'escena, situa la composició i distribueix els grups de figures i l'espai. En els esbossos d'escenes ciutadanes, el llapis de Garrell, s’apaivaga per aconseguir una major precisió i detall compositiu al servei de l'obra definitiva.

Activitats

Visita guiada
El proper dijous 15 de setembre a les 20 h tindrà lloc una visita guiada a l'exposició a càrrec d'Amador Garrell i Garcia, fill de l'artista.

L'Auca de Granollers, d'Amador Garrell

En el marc de l'exposició Amador Garrell dibuixos. Fons del Museu de Granollers restarà exposada, a l'Espai Obert del Museu, la il·lustració “Auca feta amb rodolins dibuixos de trets de Granollers, capital del Vallès Oriental”
L'Auca d'Amador Garrell i Soto, amb número d'inventari 12709 MDG, ha estat una donació de la família Garrell i Garcia, feta el juliol de 2011 al Museu de Granollers, coincidint amb la preparació i producció de l'exposició “Amador Garrell dibuixos. Fons del Museu de Granollers”

L'Auca de Granollers, d'Amador Garrell, és una reproducció de l'auca que va fer per a l'exposició Granollers 1920/1930. Records d'un vailet granollerí. Dibuixos d'Amador Garrell, inaugurada el 16 d'abril del 1976, a la Sala de Cultura Sant Jordi de la Caixa d'Estalvis Provincials de Barcelona, de Granollers. De l'auca es van fer 500 còpies, de dimensions més reduïdes, per adaptar-la als formats d'impressió. L'auca original és el doble de gran que les reproduccions i actualment forma part d'una col·lecció particular.

El títol sencer és Auca feta amb rodolins i dibuixos de trets fins de Granollers, capital del Vallès Oriental, i està formada per 48 imatges que recullen gràficament la història de Granollers, des de la prehistòria fins a l'època contemporània. Garrell va saber sintetitzar-hi els esdeveniments més significatius de la ciutat, dels quals en va obtenir informació en la bibliografia que cita, impresa, en el mateix full de l'auca.

Garrell recull en l'Auca la tradició de les auques catalanes antigues, fins al punt que el dibuix d'algunes vinyetes recorden estèticament la tècnica del gravat en boix. També, com és tradicional, les estampes van acompanyades de rodolins: dos versos heptasíl·labs amb rima consonant. Però en aquesta auca de Granollers, el text de l'última vinyeta és un quartet de rima consonant que acompanya una imatge d'un Granollers del futur, una llicència que a Garrell li permet proposar dos interrogants de to irònic al lector. Els rodolins, tal com s'indica en la mateixa auca, van ser revisats per Ramon Munné i Coll, escriptor i amic personal de Garrell.
Al marge dels rodolins, altres textos apareixen acompanyant el dibuix i dins la vinyeta. Són noms propis o bé lemes que tenen un marcat significat en la història de la ciutat. Per exemple, l'ús del topònim “Semproniana” en la vinyeta 5 i que fa referencia al suposat nom de la ciutat en època romana; o també, en la imatge 38, el nom del col·lectiu de la ciutat, “Associació de música”. Les dates també hi són presents i permeten reforçar el relat cronològic o l'escena en concret, com per exemple, en la vinyeta 18,  l'any “1544”, any de construcció de l'església parroquial de Sant Esteve o la imatge 22, on es fa referencia a la inauguració de la  Porxada, l'any “1587”.

Garrell sintetitza la historia de Granollers i els seus fets més singulars, però també alguns dels personatges més rellevants, com ara un reconegut Antoni Cumella, o la importància de la música jazz als anys 30, en la fantàstica vinyeta 39. Però més enllà de la història, Garrell també va adoptar i recollir un posicionament més crític, il·lustrant en les darreres vinyetes els problemes urbanístics i de consum que va viure la ciutat als anys setanta. Una història dibuixada de la seva ciutat que té, com les auques tradicionals, una clara funció de divulgació però també de commemoració de la història de Granollers.