150 alumnes de secundària de l'Escola Municipal del Treball i L'Estel han fet, per segon any, un servei comunitari com a part del seu treball acadèmic

La iniciativa va començar el curs passat, impulsada com a pla pilot pel Departament d'Ensenyament i l'Ajuntament amb l'objectiu de donar a conèixer el voluntariat i el compromís cívic entre l'alumnat

10 de Juny 2015
+
Alumnes de l'EMT i L'Estel, professorat, membres de l'associació Apadis i representants municipals, en la foto de grup que s'han fet en l'acte de reconeixement per la seva participació al projecte "Serveis comunitaris"
Un total de 150 alumnes de secundària de l'Escola Municipal del Treball i L'Estel han rebut un reconeixement aquest matí per haver participat al projecte "Servei comunitari" que el curs 2013-14 van impulsar de manera pionera el Departament d'Ensenyament de la Generalitat i l'Ajuntament, a través del Pla Educatiu Entorn (PEE), com un projecte basat en la metodologia aprenentatge-servei (Aps). L'acte s'ha fet en una Sala Tarafa plena de gom a gom d'alumnes, professors, membres de les entitats que hi han participat i representants municipals.  
 
En la presentació, la regidora d'Educació en funcions, Pietat Sanjuán, ha agraït l'important "exercici de ciutadania" que han fet els nois i noies. Tot seguit, els mateixos alumnes han presentat el resultat del projecte en uns vídeos que recollien la seva experiència. L'alcalde en funcions, Josep Mayoral, ha tancat l'acte i ha destacat la bona feina de les escoles que "obren portes i finestres a la ciutat" i el fet que els alumnes puguin conèixer els projectes col·lectius d'una ciutat "que es fa amb l'empenta de tothom, també la dels més joves".
 
El projecte "Servei comunitari" consisteix en, un cop vistes les necessitats de l'entorn, plantejar un servei per millorar-lo, a través del qual els nois i noies aprenen a conèixer el voluntariat com una acció responsable de compromís cívic amb l'exercici actiu de la ciutadania, i posen en joc els seus coneixements i capacitats de servei a la comunitat. El projecte s'insereix en l'itinerari acadèmic de cada centre i es vincula a la programació d'una àrea en concret. L'alumnat hi dedica unes 20 hores o més, meitat de formació i meitat de servei. 
 
Els alumnes que aquest curs han continuat en el projecte són de l'Escola Municipal del Treball (120) i del Col·legi L'Estel (33), i cursen 3r i 4t d'ESO. L'alumnat de l'EMT ha desenvolupat la segona fase del projecte "Veus de barri", que ha consistit a sensibilitzar-los sobre el voluntariat i les accions altruistes; saber què es fa en aquest camp a Granollers; confeccionar un catàleg que reculli totes aquestes accions i portar-lo al Punt del Voluntariat ubicat a Can Jonch; participar de manera directa en alguna acció; i aportar idees d'accions solidàries. Els alumnes han explicat el procés i resultat del seu treball a l'assignatura optativa de ràdio, i han visitat i conegut la tasca de Can Jonch.  
 
Per la seva banda, el Col·legi L'Estel ha desenvolupat el projecte "Connexió Apadis". Després de centrar-se el curs passat en les escoles bressol, enguany el centre d'interès ha estat Apadis, associació dedicada a l'atenció de les persones amb discapacitat i les seves famílies. L'alumnat ha col·laborat en els tallers de l'entitat (musicoteràpia, estimulació cognitiva, esport adaptat...) i ha dissenyat una eina de comunicació per interactuar amb els usuaris i els joves que fan de col·laboradors, una tasca emmarcada en el projecte de centre, el PEMAC, dedicat als mitjans audiovisuals. Altres objectius del projecte han estat treballar per la defensa i la dignitat de les persones amb discapacitat, contribuir en la millora de la seva qualitat de vida i treballar els valors de la convivència i la solidaritat. 
 
De cara al curs vinent, l'EMT i L'Estel continuaran dins del projecte "Servei comunitari", alhora que s'hi afegiran dos nous centres: l'Institut Celestí Bellera i el Col·legi Jardí, que aquest curs n' han iniciat la primera fase, amb  la formació i la detecció d'una necessitat en l'entorn. Està previst que en un termini de cinc anys tots els centres educatius de secundària incorporin aquest projecte en el seu itinerari acadèmic.